Momenteel werken we in de klas rond het thema "Tijd".
Hoe kunnen we de tijd meten?
Hoe ziet mijn dag er uit?Hoe ziet de dag van andere mensen er uit?
We leren over weken, maanden, jaren en seizoenen.
We werken met verschillende kalenders.
En...we gaan zelf "tijdmeters" maken....Later meer hierover!
Hoofdrekenen
Pas geleerd en voor de kids best moeilijk:
56 - 30 = 26
We moeten alleen tientallen wegdoen en GEEN eenheden. De 3 tientallen (30) doen we weg bij de 50. De 6 eenheden blijven.
80 - 27 = 80 - 20 - 7 = 53
60
Verhaal: (moeten de kinderen gebruiken):
Ik doe eerst 80 min 20 en strakjes min 7.
80 min 20 is 60
60 min 7 is 53
Spelling:
We leerden een nieuwe regel: de verlengregel!
Woorden waarbij we op het einde een "t" horen, maken we in ons hoofd langer.
bv. paarden, we schrijven paard
tenten, we schrijven tent
brandweer, (branden), we schrijven in het midden een "d"
Ook woorden waar we achter een "p" horen, verlengen we eerst.
bv.: Ik heb (komt van hebben, ik hoor een "b")
een ramp (rampen, ik hoor een "p", dus ik schrijf een "p")
Geen opmerkingen:
Een reactie posten